Take your time.

Hoe gaat dat er nu precies aan toe? Het maken van een lamp, van ontwerp tot aan het daadwerkelijk produceren? In het proces van ontwerpen gebeurt er heel veel. Na ruwe schetsen op een kladblaadje, ingevingen in de auto en vele gesprekken aan de vergadertafel, verschijnt toch al snel de computer met ontwerpprogramma’s in beeld. Er wordt getekend, gestreept, weer aangepast, geschetst. En dit is het proces waarin het meeste tijd gaat zitten. Creativiteit kun je niet dwingen: sommige processen gaan enorm snel, andere processen vragen meer tijd. Tot we tot iets komen waar we allemaal enthousiast van worden.

Design is so simpleThat's why it is so complicated"

— Paul Brand

Inspiratie van binnen naar buiten halen

Het belangrijkste in het beginstadium van het creatieve proces, is inspiratie opdoen. Enerzijds vragen we onze klanten op regelmatige basis waar ze tegenaan lopen: problemen die bij hun spelen, zijn bij ons vaak het vertrekpunt van een ontwerp. Daarnaast bezoeken we beurzen, maar volgen we ook de woontrends op de voet. Wij willen naadloos aansluiten op wat er loopt en speelt. Sterker nog: heel eerlijk, wij lopen liever twee stappen voor 😉 

Daarnaast doen we inspiratie op door letterlijk naar buiten te gaan: de straat op of de natuur in. Vormen, structuren en kleuren dienen daar vaak als inspiratiebron. Zo is onze cluster geïnspireerd op het samenpakken van wolken. Een enkele kap bestond al, maar het samenpakken van deze in een grote cluster nog niet. Zo hebben we een bestaand product op een onderscheidende manier nieuw in de markt kunnen zetten.

Creativity is intelligence having fun.

— Albert Einstein

Rare types: die prototypes.

Vaak denken mensen: als je eenmaal de tekening van jouw product in een computer hebt staan, dan ben je er wel. Maar dat is allesbehalve waar. Na het denkwerk, begint het daadwerkelijke produceren. Het uitwerken van hetgeen er op het beeldscherm staat. En omdat het nog nooit eerder bedacht is, verzamelen we partijen om ons heen met expertise die ons helpen met het in elkaar zetten van een prototype. We benaderen leveranciers voor materialen, we zoeken experts met technische kennis en proberen en proberen tot er iets staat wat lijkt te werken. Tijdens het maken van het prototype kom je diverse hobbels op de weg tegen. Sommige dingen blijken tóch niet te kunnen of zien er anders uit dan verwacht, wat betekent dat het ontwerp weer verder wordt gefinetuned

Als er eenmaal een prototype staat waar we een goed gevoel bij hebben, wordt er getest. Heel veel getest. Technisch, of alles werkt. We laten het product zien aan een poule van consumenten. Kunnen zij ermee omgaan? Zien ze dingen die anders kunnen? Hieruit komt nog eens zeer relevante input, waarmee we het ontwerp nog verder aan kunnen scherpen. Uiteindelijk leidt dit tot een eindproduct waar iedereen tevreden over is.

There are no rules of architecture for a castle in the clouds.

— Gilbert K. Chesterton